I denne artikel gennemgår vi, hvordan de sociale ydelser sættes op i Sigma, så de automatisk bliver lagt til løn-poster i kalkulationerne.
I Sigma kan du sikre at alle løn-poster automatisk får tillagt sociale ydelser.
1. Vælg siden Slutskema, og klik på knappen Automatisk DB/omk.
Sigma åbner vinduet Automatisk DB/omkostningstillæg, som har 3 underfaner. Den ene fane er Omkostningstillæg
2. Vælg fanen Omkostningstillæg.
Som udgangspunkt er der ikke nogen omkostningstillæg. Du skal derfor tilføje en kolonne for sociale tillæg, i skemaet.
3. Klik på knappen Indstillinger.
Sigma åbner vinduet Tillægskolonner.
4. Klik på knappen Tilføj.
5. Navngiv tillægget (f.eks. Sociale ydelser) i feltet Navn og klik på knappen OK.
Sigma vender tilbage til vinduet Automatisk DB/omkostningstillæg, som nu viser den tilføjede kolonne. Alle værdier i kolonnen er 0 (nul). Til venstre for kolonnen ser du ressource-kategorierne. En, eller flere, af disse kategorier omfatter løn (som standard er der kategorien Løn).
6. Klik i den tilføjede kolonne, ud for løn-kategorien, og indtast procentsatsen for sociale ydelser.
Sørg for at der står værdien 0 (nul) ud for alle andre kategorier end Løn. Hvis du har flere løn-kategorier, skal du indtaste en procentsats for hver.
Den nye opsætning af omkostningstillæg kan gemmes, så nye kalkulationer fra start indeholder opsætningen for sociale ydelser.
7. Klik på knappen Gem i skabelon.
8. Afslut opsætning af sociale ydelser med klik på knappen OK.
Næste skridt vil nu være at ændre i Sigmas Indstillinger, så stierne til de forskellige filtyper peger på den nye placering – læs artiklen Hvordan håndteres filplacering generelt.