Et projekt kan deles i mindre dele (underpunkter, del-opgaver, del-aktiviteter eller hvad man nu vil kalde det). Eksempelvis kan Byggeplads ofte deles i Etablering, Drift og Afrigning.
Du kan dele dit projekt i så mange dele, du har behov for, afhængigt af, hvor godt du kender projektet, hvor detaljeret prisen skal være til kunden, om du skal kunne trække materiale-liste på projektet, for at nævne nogle grunde.
alle udgaver af Sigma | ||
begynder | øvet | avanceret |
Opdeling af dit tilbud - eller hvad mener vi med struktur
Sigma arbejder med en hierarkisk struktur (en træstruktur), så du får et overblik over opbygningen af dit tilbud.
Beregningstræet i venstre side (indenfor den gule ramme på billedet nedenfor) viser den hierarkiske struktur (opdeling) af din kalkulation:
1. | I toppen af Beregningstræet ser du titlen på beregningen (tilbuddet/opgaven/projektet) |
2. | Det næste niveau består af hovedoverskrifter, som udgør hovedpunkterne af din beregning. |
3. | Under hver hovedoverskrift ser du overskrifter (delopgaver) – du bestemmer selv om der skal være et eller flere underniveauer |
4. | Nederst ser du de ressourcer der indregnes til løsning af hver delopgave |
I eksemplet, på billedet herover, er:
1 | kalkulationens titel Tilbygning |
2 | hovedoverskrifterne Byggeplads, Jordarbejder, Beton, Murer, Tømrer, El og VVS i kalkulationen |
3 | overskrifterne Randfundament og Terrændæk i kalkulationen |
4 | og ressourne Arbejdsmand, Isolering, armering T 8, Beton 20 og Glittermaskine, lille i kalkulationen |
Hver (hoved-) overskrift kan opdeles i lige så mange niveauer, som du behøver.
På et hvilket som helst niveau i kalkulationen bliver kostprisen (= mængde * enhedspris) til enhedsprisen på niveauet ovenover – fra ressourcerne nederst til titlen øverst i kalkulationen.
Kalkulationens nederste niveau udgøres af de ressourcer, der skal bruges til hver delopgave (på næstnederste niveau – ofte betegnet som aktivitet).
Ressourcerne gruppes (i Sigma kaldet kategoriseres) som løn, materialer, maskiner etc – du bestemmer selv hvilke kategorier dine ressourcer skal grupperes i.
I eksemplet på billedet herunder er der brugt 3 kategorier (ressourcegrupper/-typer): Løn, Materialer og Materiel.
På denne måde er du i stand til at opbygge kalkulationen præcist som du vil have tilbuddet til at fremstå.
Og priserne du indregner kan være ud fra dine erfaringer eller fra databaser, såsom EXACT-databasen eller Molio Prisdata, helt som du selv ønsker det.
Tilføj en hovedoverskrift
Hovedoverskrifter er oftest blot en tekst (som kapitler i en bog)
– der kan eksempelvis ikke indtastes priser, enheder, mængder på hovedoverskrift-niveauet
1. | Vælg sidefanen Indhold | |
2. | Vælg titlen i Beregningstræet (øvert i beregningstræet) | |
3. | vælg Tekst-feltet i første tomme linje, indtast den ønskede overskrift og tryk ENTER | |
|
Opdeling af (hoved-)overskrift i under-overskrifter
Hver (hoved-)overskrift kan have mange lige så mange underpositioner – enten overskrifter eller ressourcer (læs guiden Tilføj løn, materialer, maskiner osv.) – som du har behov for.
1. | Vælg sidefanen Indhold | |
2. | Vælg (hoved-)overskrift i Beregningstræet | |
3. | vælg Tekst-feltet i første tomme linje, indtast den ønskede overskrift og tryk ENTER | |
|