Velkommen til Sigma
Denne manual – Kom godt i gang: Håndværker – introducerer dig til Sigma og gennemgår basisfunktionerne. Når du har gennemgået de enkelte guides, er du klædt på til at gå i gang med dine egne tilbudsberegninger.
Vi ønsker dig god fornøjelse med Sigma
Den gode arbejdsproces er vigtig
Rækkefølgen fra start til slut, når du laver dit tilbud i Sigma, kunne være:
1. | Opret et nyt tilbud |
2. | Opdel dit tilbud |
3. | Indtast løn, materialer, maskiner osv. |
4. | Kopier fra et tidligere tilbud |
5. | Tjek kostpriserne |
6. | Fastsæt salgsprisen |
7. | Udskriv tilbudsbrev, materialeliste, mm. |
men du kan naturligvis bruge guiderne uafhængigt af hinanden.
1. Opret et nyt tilbud
Som det første skal du vælge en skabelon for det tilbud, du skal regne på.
2. Opdel dit tilbud
Næste skridt er at dele din tilbudskalkulation op i hovedpunkter (i Sigma kaldet hovedoverskrifter). Hvert hovedpunkt kan du så dele i underpunkter. Underpunkterne kan hver især deles i underpunkter, som så kan deles … osv.
Målet med en god opdeling (struktur) i tilbuddet er, at du får fuldt overblik over opgaven, ned til mindste detalje.
3. Indtast løn, materialer, maskiner osv.
I foregående trin opdelte du dit tilbud, ned til hver aktivitet, og fik dermed opgaven godt beskrevet.
Nu skal du tilføje arbejdstimer, materialer, maskiner, underentreprenører osv. (i Sigma under ét kaldet ressourcer), som er nødvendige for at gennemføre alle aktiviteterne og dermed løse opgaven.
4. Kopier fra et tidligere tilbud
Der er bestemt ingen grund til at starte forfra, hver gang du lave et nyt tilbud. I Sigma er det nemt at kopiere dele fra tidligere tilbudskalkulationer. Så sparer du tid og minimerer fejl.
5. Tjek kostpriserne
Det er vigtigt at du har styr på kostpriserne på timelønninger, materialer, maskiner osv., og eventuelt rette dem. Eksempelvis hvis du har fået specialt gode materialepriser til denne opgave.
6. Fastsæt salgsprisen
Når du har kalkuleret kostprisen i dit tilbud, er næste skridt at fastsætte den salgspris, du vil tilbyde din kunde – med andre ord indregne din fortjeneste (dit dækningsbidrag).
Start med at bruge Sigmas automatiske fortjeneste, hvor du sætter individuelle procentsatser for henholdsvis løn, materialer, maskiner (materiel), underentreprenører (UE) osv.
Efterfølgende kan du manuelt justere den endelige salgspris.
7. Udskriv tilbudsbreve, materialelister, mm.
Til sidst kan du selvfølgeligt udskrive dit tilbud til din kunde, lave materialelister til varebestilling hos din leverandør. Eller bruge en af Sigmas andre standard PDF-rapporter.